Erasmus +


Gmina Węgorzewo będzie realizowała projekt w ramach Erasmus +
W ostatnim tygodniu października została zawarta umowa z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji na projekt o nr 2024-1-PL01-KA220-SCH-000247484 „Rozwijanie wybranych kompetencji kluczowych uczniów na lekcjach i w działalności pozalekcyjnej szkoły”. Beneficjentem projektu i jego koordynatorem jest Zespół Obsługi Ekonomiczno-Administracyjnej Szkół i Przedszkoli w Węgorzewie. A partnerami: Szkoła Podstawowa nr 1 w Węgorzewie, Szkoła Podstawowa nr 2 w Węgorzewie, Szkoła Podstawowa w Perłach, Szkoła Podstawowa w Radziejach, Szkoła Podstawowa w Węgielsztynie, Szkoła Podstawowa w Rzeszy (Litwa), Szkoła Podstawowa w Suderwie (Litwa), Szkoła Podstawowa w Smolenicach (Słowacja).
Kwota dofinansowania to 250000 euro. Projekt zostanie zrealizowany w latach 2024- 2027.
Działaniami w projekcie zostaną objęci uczniowie i nauczyciele partnerskich szkół będą to szkolenia, mobilności, a także stworzenie narzędzi pomagających określić poziom kompetencji kluczowych u uczniów.
REKRUTACJA
REGULAMIN REKRUTACJI
uczestników projektu 2024-1-PL01-KA220-SCH-000247484
Rozwijanie wybranych kompetencji kluczowych uczniów na lekcjach i w działalności pozalekcyjnej szkoły
§ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Regulamin określa zasady rekrutacji uczestników do projektu.
- Regulamin oraz dokumenty rekrutacyjne dostępne są u Dyrektora szkoły oraz u koordynatora projektu Kazimierza Ambroziaka.
§ 2. INFORMACJE O PROJEKCIE
- Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w sektorze KA2 Edukacja szkolna programu Erasmus+.
- Projekt zakłada mobilności dla uczniów i nauczycieli w na przestrzeni lat 2024-2027.
- Uczestnicy zostaną objęci przygotowaniem kulturowym oraz językowym (w miarę potrzeb).
- Udział w projekcie jest bezpłatny.
§ 3. CELE PROJEKTU
- Głównym celem projektu jest wdrożenie w szkołach partnerstwa systematyczne i planowe rozwijanie wybranych kompetencji uczniów tj. umiejętności uczenia się, kompetencji społecznych i obywatelskich, inicjatywności i przedsiębiorczości, świadomości i ekspresji kulturalnej w czasie lekcji i działalności pozalekcyjnej szkoły.
- Cele szczegółowe:
- Zwiększenie kompetencji 175 nauczycieli pracujących w szkołach partnerstwa w zakresie kształcenia i ewaluacji wybranych kompetencji kluczowych uczniów tj.: umiejętności uczenia się, kompetencji społecznych i obywatelskich, inicjatywności i przedsiębiorczości, świadomości i ekspresji kulturalnej”.
- Wykonanie 16 otwartych zasobów edukacyjnych związanych z rozwijaniem i ewaluacją ww. kompetencji kluczowych.
- Włączenie do planów pracy szkół planowego rozwijania i ewaluacji ww. kompetencji kluczowych uczniów.
3. Projekt składa się z czterech modułów:
- Wirtualne szkolenie nauczycieli szkół partnerstwa – listopad 2024
- Mobilność nauczycieli – rok 2025
- Mobilność uczniów – rok 2026
- Wdrożenie systemu rozwijania i ewaluacji wybranych kompetencji uczniów 2024-2027
§ 4. ZESPÓŁ REKRUTACYJNY
- Dyrektor szkoły powołuje zespół rekrutacyjny min. 3 osobowy. Do zadań́ zespołu należy zrekrutowanie uczestników, optymalnie odpowiadających adekwatności mobilności, podejmowanych dla potrzeb doskonalenia jakości pracy szkoły.
.
- Opracowano kryteria sprawiedliwej, zgodnej z zasadami określonymi w projekcie oraz przejrzystą i spójną procedurę wyboru.
§ 5. ZASADY REKRUTACJI
W celu zapewnienia równego dostępu do informacji o projekcie oraz zachowania zasad sprawiedliwej rekrutacji wobec wszystkich zainteresowanych projektem nauczycieli podjęte zostaną następujące działania:
- Poinformowanie grona pedagogicznego oraz uczniów o planowanych działaniach na dany rok szkolny (poprzez dziennik internetowy oraz podczas posiedzenia rady pedagogicznej) oraz o kryteriach rekrutacji.
- Podanie terminu i formy zgłoszeń.
- Kryteria brane pod uwagę przy rekrutacji nauczycieli do udziału w projekcie:
- kwalifikacje zawodowe nauczyciela odpowiadające specyfikacji mobilności,
- motywacja nauczyciela do wzięcia udziału w mobilności,
- gotowość́ do udziału w działaniach na wszystkich etapach trwania projektu (przygotowanie, mobilność́, wdrożenie i upowszechnienie rezultatów).
Zadeklarowanie uczestnictwa w projekcie zobowiązuje nauczyciela do aktywnego podejmowania działań́ projektowych przez cały okres jego realizacji.
4. Kryteria brane pod uwagę przy rekrutacji uczniów do udziału w projekcie: Warunki konieczne:
1) Wiek – 12 -14 lat.
2) Niski status społeczno-ekonomiczny mierzony w następujący sposób.
- wykształcenie rodziców: podstawowe i niżej 5 pkt, zawodowe 3 pkt, średnie 2 pkt, wyższe 0 pkt,
- stan posiadania: brak domu lub własnościowego mieszkania 5 pkt, własnościowe mieszkanie 3 pkt, dom o powierzchni do 100 m2 – 2 pkt, dom powierzchni powyżej 100 m2 – 0 pkt,
- stan posiadania: brak samochodu 5 pkt, samochód powyżej 10 lat – 3, samochód do 10 lat 1 pkt.
- Posiadanie biblioteki domowej (książek w domu). Poniżej 30 książek 5 pkt, 30 -100 książek 3 pkt, powyżej 100 książek 0 pkt.
- Zamieszkanie: na wsi – odległość do najbliższego miasta powyżej 10 km – 5 pkt, na wsi odległość do miasta do 10 km 3 pkt, w mieście do 5 tys. mieszkańców 2 pkt, w mieście powyżej 5 tys. 0 pkt.
- Dyrektorzy szkół partnerskich przeprowadzą ankietę wśród uczniów w wieku 12-14 lat mierzącą status społeczno – ekonomiczny i zaproszą w osobistej rozmowie z uczniem i jego rodzicami/opiekunami do udziału w projekcie uczniów, którzy uzyskali najwięcej punktów. W przypadku odmowy rodziców ucznia/ucznia będą proponować innym uczniom według liczby osiągniętych punktów.
- W razie niepowodzenia rekrutacji z powodu zbyt małej ilości zgłoszeń́ lub wycofania się uczestnika lub innych zaistniałych okoliczności szkoła zastrzega sobie możliwość́ ogłoszenia dodatkowego naboru i/lub zmiany liczby uczniów.
§ 6. INFORMACJA O WYNIKACH REKRUTACJI
Wyniki rekrutacji zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej oraz uczniom poprzez dziennik internetowy.
§ 7. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Dyrektor szkoły zastrzega sobie prawo zmiany postanowień́ niniejszego regulaminu w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności niezależnych od niego.
- W przypadkach spornych, nieuregulowanych postanowieniami niniejszego regulaminu, a dotyczących udziału w projekcie, decyzję podejmie komisja złożona z przedstawiciela dyrekcji szkoły, koordynatora i co najmniej jednego nauczyciela znającego założenia projektu.
- Aktualna treść́ regulaminu jest dostępna u koordynatora projektu oraz na stronie internetowej szkoły w zakładce Erasmus+
Ochrona danych osobowych
Na tej stronie znajdziecie Państwo informacje na temat przetwarzania i ochrony Twoich danych osobowych w ramach programów Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności https://webgate.ec.europa.eu/erasmus-esc/index/privacy-statement
Zespół Obsługi Ekonomiczno-Administracyjnej Szkół i Przedszkoli w Węgorzewie (ZOEASiP) (zwany dalej Benficjentem) przetwarza dane osobowe w ramach umowy zgodnie z właściwym prawem unijnym, międzynarodowym i krajowym dotyczącym ochrony danych (w szczególności z rozporządzeniem (UE) 2018/1725). W ramach tego działania beneficjent działa jako podmiot przetwarzający dane.
ZOEASiP w Węgorzewie musi zapewnić aby dane były:
- przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty w odniesieniu do osób, których dotyczą;
- zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami;
- adekwatne, odpowiednie oraz ograniczone do tego, co jest niezbędne do celów, w których są przetwarzane;
- prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane;
- przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osób, których dane dotyczą, oraz przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których są przetwarzane oraz przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych.
SZKOLENIA W RAMACH ERASMUS+
W dniach 18 – 22 listopada 2024r. odbył się cykl szkoleń online realizowanych w ramach
projektu – „Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w ramach zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych uczniów” Nr 2024-1-PL01-KA220-SCH-000247484/2.
Z naszej szkoły brały w nich udział trzy nauczycielki : Adriana Pyszora, Karolina
Szymańska i Katarzyna Wojnowska.
Treści szkoleń w poszczególnych dniach były następujące:
Dzień 1 – Znaczenie wybranych kompetencji kluczowych w rozwoju osobistym i społecznym
człowieka.
Dzień 2 – Umiejętności uczenia się.
Dzień 3 – Kompetencje społeczne i obywatelskie.
Dzień 4 – Inicjatywność i przedsiębiorczość.
Dzień 5 – Kompetencja – świadomość i ekspresja kulturowa.
Za przygotowanie każdego dnia szkolenia była odpowiedzialna jedna ze szkół biorąca
udział w projekcie tzw. szkoła wiodąca. Pierwszego dnia szkołą wiodącą była SP w Perłach,
drugiego – SP w Smolenicach (Słowacja), trzeciego – SP w Radziejach,
czwartego – SP w Suderwie (Litwa), natomiast piątego dnia – SP w Węgielsztynie.
Przebieg szkoleń w poszczególnych dniach był bardzo podobny. Rozpoczęliśmy od
informacji ogólnych dotyczących definicji kompetencji kluczowych. Przypomniano, że jest
to zestaw umiejętności, wiedzy i postaw, które są niezbędne do efektywnego funkcjonowania
w życiu zawodowym i osobistym. Współcześnie, rozwijanie tych kompetencji ma kluczowe
znaczenie dla osiągnięcia sukcesu w różnych dziedzinach życia. Dynamiczny rozwój
społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy pociąga za sobą konieczność
stałego uczenia się nowych rzeczy, rozwijania posiadanych kompetencji i zdobywania
nowych.
Omówione zostały obecnie obowiązujące zalecenia Rady Europy z dnia 22.05.2018r. , które
wskazują na:
- rozwijanie oferty kompetencji kluczowych dla wszystkich w ramach ich strategii uczenia się
przez całe życie, w tym strategii osiągnięcia powszechnej alfabetyzacji; - kształcenie i szkolenie wszystkich młodych ludzi w celu rozwijania kompetencji
kluczowych, na poziomie dającym im odpowiednie przygotowanie do dorosłego życia oraz
stanowiącym podstawę dla dalszej nauki i życia zawodowego; - umożliwianie osobom dorosłym rozwijania i aktualizowania kompetencji kluczowych przez
całe życie.
W czasie pięciodniowego szkolenia dowiedzieliśmy się jakie znaczenie ma każda
z kompetencji kluczowych w rozwoju osobistym i społecznym człowieka. Wszyscy
potrzebujemy ich do samorealizacji , zatrudnienia, włączenia społecznego, zrównoważonego
stylu życia i aktywnego obywatelstwa.
Wszystkie kompetencje kluczowe uważa się za jednakowo ważne. Każda z nich przyczynia
się do udanego życia w społeczeństwie. Kompetencje mogą być stosowane w wielu różnych
kontekstach i różnorodnych kombinacjach. Ich zakresy się pokrywają i są ze sobą powiązane.
Aspekty niezbędne w jednej dziedzinie wspierają kompetencje w innej.
Kolejnym zagadnieniem poruszanym w czasie szkoleń były kierunki rozwoju szkoły
w zakresie zwiększania poszczególnych kompetencji, a tym samym zadań każdego
nauczyciela. Kompetencje kluczowe wskazane w dokumentach Unii Europejskiej znalazły
odzwierciedlenie w podstawie programowej dla szkół i przedszkoli. Są one
międzyprzedmiotowe, a zatem można je uwzględniać na wszystkich przedmiotach i zajęciach
szkolnych. Każdy nauczyciel uczący w klasach, w których nauczanie i uczenie się odbywa się
w systemie podziału na przedmioty, uwzględnia kształcenie kompetencji kluczowych
oczywistych dla swojego przedmiotu, ale także tych mniej oczywistych. Wyzwania
współczesnej edukacji dotyczą każdej placówki edukacyjnej i decydują o nowej funkcji
nauczyciela w edukacji. Nauczyciele nie są już przede wszystkim osobami przekazującymi
wiedzę, aranżują proces uczenia się i udzielają pomocy uczniom. Dbają o rozwój
umiejętności dzieci, tak aby te mogły sprostać wyzwaniom współczesnego świata.
Aby właściwie kształtować umiejętności kluczowe u uczniów niezbędna jest znajomość
metodologii nauczania. Ten aspekt również został omówiony, a raczej przypomniany w czasie
szkoleń.
Metody nauczania, które sprzyjają rozwijaniu tzw. kompetencji kluczowych to metody
opierające się m.in. na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy, pracy w grupie, komunikacji
w zespole, samoocenie, ocenie koleżeńskiej.
Do metod, które silnie wpływają na rozwijanie ww. kompetencji należą m.in. metoda
projektu, metoda WebQuest, doświadczenie i eksperyment, nauczanie problemowe, dyskusja,
debata oraz cała gama metod tzw. aktywnych. Metody te różnią się od zwykłych zadań
szkolnych głównie na poziomie uzyskiwanych efektów . Ze względu na wspólne cechy
metody te wzajemnie się uzupełniają. Należą do nich m.in.: położenie nacisku na aktywne
i samodzielne zdobywanie wiedzy przez ucznia, formułowanie problemów, stawianie hipotez
badawczych, odkrywanie dróg rozwiązywania problemów, weryfikacja własnego stanowiska,
formułowanie wniosków. Metody aktywizujące pozwalają na kształtowanie logicznego
myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, uczą analizy i syntezy, umożliwiają twórczą
kreatywność. Równocześnie pozwalają na kształtowanie właściwych postaw społecznych,
m.in.: brania odpowiedzialności za swoje działanie, punktualności, pozwalają
na kształtowanie umiejętności komunikowania się, wypowiadania i prezentowania
się na forum, wpływają na tworzenie więzi z innymi osobami, uczą tolerancji.
Na zakończenie każdego ze szkoleń poznaliśmy narzędzia, które można wykorzystać
do pomiaru poziomu kompetencji.
Spotkania nauczycieli z trzech różnych krajów (Polski, Słowacji
i Litwy) były doskonałą okazją do poznania różnych systemów edukacji obowiązujących
w krajach sąsiednich. Swoboda dyskusji umożliwiła wymianę doświadczeń pomiędzy
nauczycielami. Każdy z nas mógł wypowiedzieć się na dany temat, przedstawić przykłady
własnych praktyk oraz wysłuchać innych. Odbyte szkolenia stanowią dobry początek dalszej
współpracy międzynarodowej dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla naszych uczniów.




