Erasmus +

Gmina Węgorzewo będzie realizowała projekt w ramach Erasmus +

W ostatnim tygodniu października została zawarta umowa z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji na projekt o nr 2024-1-PL01-KA220-SCH-000247484 „Rozwijanie wybranych kompetencji kluczowych uczniów na lekcjach i w działalności pozalekcyjnej  szkoły”. Beneficjentem projektu i jego koordynatorem jest Zespół Obsługi Ekonomiczno-Administracyjnej Szkół i Przedszkoli w Węgorzewie. A partnerami: Szkoła Podstawowa nr 1 w Węgorzewie, Szkoła Podstawowa nr 2 w Węgorzewie, Szkoła Podstawowa w Perłach, Szkoła Podstawowa w Radziejach, Szkoła Podstawowa w Węgielsztynie, Szkoła Podstawowa w Rzeszy (Litwa), Szkoła Podstawowa w Suderwie (Litwa), Szkoła Podstawowa w Smolenicach (Słowacja).

Kwota dofinansowania to 250000 euro. Projekt zostanie zrealizowany w latach 2024- 2027.

Działaniami w projekcie zostaną objęci uczniowie i nauczyciele partnerskich szkół będą to szkolenia, mobilności, a także stworzenie narzędzi pomagających określić poziom kompetencji kluczowych u uczniów.

REKRUTACJA

REGULAMIN REKRUTACJI

uczestników projektu 2024-1-PL01-KA220-SCH-000247484

Rozwijanie wybranych kompetencji kluczowych uczniów na lekcjach i w działalności pozalekcyjnej szkoły

§ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE

  1. Regulamin określa zasady rekrutacji uczestników do projektu.
  2. Regulamin oraz dokumenty rekrutacyjne dostępne są u Dyrektora szkoły oraz u koordynatora projektu Kazimierza Ambroziaka.

§ 2. INFORMACJE O PROJEKCIE

  1. Projekt realizowany jest przy wsparciu finansowym Unii Europejskiej w sektorze KA2 Edukacja szkolna programu Erasmus+.
  2. Projekt zakłada mobilności dla uczniów i nauczycieli w na przestrzeni lat 2024-2027.
  3. Uczestnicy zostaną objęci przygotowaniem kulturowym oraz językowym (w miarę potrzeb).
  4. Udział w projekcie jest bezpłatny.

§ 3. CELE PROJEKTU

  1. Głównym celem projektu jest wdrożenie w szkołach partnerstwa systematyczne i planowe rozwijanie wybranych kompetencji uczniów tj. umiejętności uczenia się, kompetencji społecznych i obywatelskich, inicjatywności i przedsiębiorczości, świadomości i ekspresji kulturalnej w czasie lekcji i działalności pozalekcyjnej szkoły.
  2. Cele szczegółowe:
  3. Zwiększenie kompetencji 175 nauczycieli pracujących w szkołach partnerstwa w zakresie kształcenia i ewaluacji wybranych kompetencji kluczowych uczniów tj.: umiejętności uczenia się, kompetencji społecznych i obywatelskich, inicjatywności i przedsiębiorczości, świadomości i ekspresji kulturalnej”.
  4. Wykonanie 16 otwartych zasobów edukacyjnych związanych z rozwijaniem i ewaluacją ww. kompetencji kluczowych.
  5. Włączenie do planów pracy szkół planowego rozwijania i ewaluacji ww. kompetencji kluczowych uczniów.

3. Projekt składa się z czterech modułów:

  1. Wirtualne szkolenie nauczycieli szkół partnerstwa – listopad 2024
  2. Mobilność nauczycieli – rok 2025
  3. Mobilność uczniów – rok 2026
  4. Wdrożenie systemu rozwijania i ewaluacji wybranych kompetencji uczniów 2024-2027

§ 4. ZESPÓŁ REKRUTACYJNY

  1. Dyrektor szkoły powołuje zespół rekrutacyjny min. 3 osobowy. Do zadań́ zespołu należy zrekrutowanie uczestników, optymalnie odpowiadających adekwatności mobilności, podejmowanych dla potrzeb doskonalenia jakości pracy szkoły.

.

  • Opracowano kryteria sprawiedliwej, zgodnej z zasadami określonymi w projekcie oraz przejrzystą  i spójną procedurę wyboru.

§ 5. ZASADY REKRUTACJI

W celu zapewnienia równego dostępu do informacji o projekcie oraz zachowania zasad sprawiedliwej rekrutacji wobec wszystkich zainteresowanych projektem nauczycieli podjęte zostaną następujące działania:

  1. Poinformowanie grona pedagogicznego oraz uczniów o planowanych działaniach na dany rok szkolny (poprzez dziennik internetowy oraz podczas posiedzenia rady pedagogicznej) oraz o kryteriach rekrutacji.
  2.  Podanie terminu i formy zgłoszeń.
  3. Kryteria brane pod uwagę przy rekrutacji nauczycieli do udziału w projekcie:
  4. kwalifikacje zawodowe nauczyciela odpowiadające specyfikacji mobilności,
  5. motywacja nauczyciela do wzięcia udziału w mobilności,
  6. gotowość́ do udziału w działaniach na wszystkich etapach trwania projektu (przygotowanie,  mobilność́, wdrożenie i upowszechnienie rezultatów).

Zadeklarowanie uczestnictwa w projekcie zobowiązuje nauczyciela do aktywnego podejmowania działań́ projektowych przez cały okres jego realizacji.

4. Kryteria brane pod uwagę przy rekrutacji uczniów do udziału w projekcie: Warunki konieczne:

1) Wiek – 12 -14 lat.

2) Niski status społeczno-ekonomiczny mierzony w następujący sposób.

  1. wykształcenie rodziców: podstawowe i niżej 5 pkt, zawodowe 3 pkt, średnie 2 pkt, wyższe 0 pkt,
  2. stan posiadania: brak domu lub własnościowego mieszkania 5 pkt, własnościowe mieszkanie 3 pkt, dom o powierzchni do 100 m2 – 2 pkt, dom powierzchni powyżej 100 m2 – 0 pkt,
  3. stan posiadania: brak samochodu 5 pkt, samochód powyżej 10 lat – 3, samochód do 10 lat 1 pkt.
  4. Posiadanie biblioteki domowej (książek w domu). Poniżej 30 książek 5 pkt,  30 -100 książek 3 pkt, powyżej 100 książek 0 pkt.
  5. Zamieszkanie: na wsi – odległość do najbliższego miasta powyżej 10 km – 5 pkt, na wsi odległość do miasta do 10 km 3 pkt, w mieście do 5 tys. mieszkańców 2 pkt, w mieście powyżej 5 tys. 0 pkt.
  6. Dyrektorzy szkół partnerskich przeprowadzą ankietę wśród uczniów w wieku 12-14 lat mierzącą status społeczno – ekonomiczny i zaproszą w osobistej rozmowie z uczniem i jego rodzicami/opiekunami do udziału w projekcie uczniów, którzy uzyskali najwięcej punktów. W przypadku odmowy rodziców ucznia/ucznia będą proponować innym uczniom według liczby osiągniętych punktów.
  • W razie niepowodzenia rekrutacji z powodu zbyt małej ilości zgłoszeń́ lub wycofania się uczestnika  lub innych zaistniałych okoliczności szkoła zastrzega sobie możliwość́ ogłoszenia dodatkowego naboru i/lub zmiany liczby uczniów.

§ 6. INFORMACJA O WYNIKACH REKRUTACJI

Wyniki rekrutacji zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej oraz uczniom poprzez dziennik internetowy.

§ 7. POSTANOWIENIA KOŃCOWE

  1. Dyrektor szkoły zastrzega sobie prawo zmiany postanowień́ niniejszego regulaminu w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych okoliczności niezależnych od niego.
  2. W przypadkach spornych, nieuregulowanych postanowieniami niniejszego regulaminu, a dotyczących udziału w projekcie, decyzję podejmie komisja złożona z przedstawiciela dyrekcji szkoły, koordynatora i co najmniej jednego nauczyciela znającego założenia projektu.
  3. Aktualna treść́ regulaminu jest dostępna u koordynatora projektu oraz na stronie internetowej szkoły w zakładce Erasmus+

Ochrona danych osobowych

Na tej stronie znajdziecie Państwo informacje na temat przetwarzania i ochrony Twoich danych osobowych w ramach programów Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności https://webgate.ec.europa.eu/erasmus-esc/index/privacy-statement

Zespół Obsługi Ekonomiczno-Administracyjnej Szkół i Przedszkoli w Węgorzewie (ZOEASiP) (zwany dalej Benficjentem) przetwarza dane osobowe w ramach umowy zgodnie z właściwym prawem unijnym, międzynarodowym i krajowym dotyczącym ochrony danych (w szczególności z rozporządzeniem (UE) 2018/1725). W ramach tego działania beneficjent działa jako podmiot przetwarzający dane.

ZOEASiP w Węgorzewie musi zapewnić aby dane były:

  • przetwarzane zgodnie z prawem, rzetelnie i w sposób przejrzysty w odniesieniu do osób, których dotyczą;
  • zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach i nieprzetwarzane dalej w sposób niezgodny z tymi celami;
  • adekwatne, odpowiednie oraz ograniczone do tego, co jest niezbędne do celów, w których są przetwarzane;
  • prawidłowe i w razie potrzeby uaktualniane;
  • przechowywane w formie umożliwiającej identyfikację osób, których dane dotyczą, oraz przez okres nie dłuższy, niż jest to niezbędne do celów, w których są przetwarzane oraz przetwarzane w sposób zapewniający odpowiednie bezpieczeństwo danych.
SZKOLENIA W RAMACH ERASMUS+

W dniach 18 – 22 listopada 2024r. odbył się cykl szkoleń online realizowanych w ramach
projektu – „Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów w ramach zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych uczniów” Nr 2024-1-PL01-KA220-SCH-000247484/2.
Z naszej szkoły brały w nich udział trzy nauczycielki : Adriana Pyszora, Karolina
Szymańska i Katarzyna Wojnowska.
Treści szkoleń w poszczególnych dniach były następujące:
Dzień 1 – Znaczenie wybranych kompetencji kluczowych w rozwoju osobistym i społecznym
człowieka.
Dzień 2 – Umiejętności uczenia się.
Dzień 3 – Kompetencje społeczne i obywatelskie.
Dzień 4 – Inicjatywność i przedsiębiorczość.
Dzień 5 – Kompetencja – świadomość i ekspresja kulturowa.
Za przygotowanie każdego dnia szkolenia była odpowiedzialna jedna ze szkół biorąca
udział w projekcie tzw. szkoła wiodąca. Pierwszego dnia szkołą wiodącą była SP w Perłach,
drugiego – SP w Smolenicach (Słowacja), trzeciego – SP w Radziejach,
czwartego – SP w Suderwie (Litwa), natomiast piątego dnia – SP w Węgielsztynie.
Przebieg szkoleń w poszczególnych dniach był bardzo podobny. Rozpoczęliśmy od
informacji ogólnych dotyczących definicji kompetencji kluczowych. Przypomniano, że jest
to zestaw umiejętności, wiedzy i postaw, które są niezbędne do efektywnego funkcjonowania
w życiu zawodowym i osobistym. Współcześnie, rozwijanie tych kompetencji ma kluczowe
znaczenie dla osiągnięcia sukcesu w różnych dziedzinach życia. Dynamiczny rozwój
społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy pociąga za sobą konieczność
stałego uczenia się nowych rzeczy, rozwijania posiadanych kompetencji i zdobywania
nowych.
Omówione zostały obecnie obowiązujące zalecenia Rady Europy z dnia 22.05.2018r. , które
wskazują na:

  • rozwijanie oferty kompetencji kluczowych dla wszystkich w ramach ich strategii uczenia się
    przez całe życie, w tym strategii osiągnięcia powszechnej alfabetyzacji;
  • kształcenie i szkolenie wszystkich młodych ludzi w celu rozwijania kompetencji
    kluczowych, na poziomie dającym im odpowiednie przygotowanie do dorosłego życia oraz
    stanowiącym podstawę dla dalszej nauki i życia zawodowego;
  • umożliwianie osobom dorosłym rozwijania i aktualizowania kompetencji kluczowych przez
    całe życie.

W czasie pięciodniowego szkolenia dowiedzieliśmy się jakie znaczenie ma każda
z kompetencji kluczowych w rozwoju osobistym i społecznym człowieka. Wszyscy
potrzebujemy ich do samorealizacji , zatrudnienia, włączenia społecznego, zrównoważonego
stylu życia i aktywnego obywatelstwa.
Wszystkie kompetencje kluczowe uważa się za jednakowo ważne. Każda z nich przyczynia
się do udanego życia w społeczeństwie. Kompetencje mogą być stosowane w wielu różnych
kontekstach i różnorodnych kombinacjach. Ich zakresy się pokrywają i są ze sobą powiązane.
Aspekty niezbędne w jednej dziedzinie wspierają kompetencje w innej.
Kolejnym zagadnieniem poruszanym w czasie szkoleń były kierunki rozwoju szkoły
w zakresie zwiększania poszczególnych kompetencji, a tym samym zadań każdego
nauczyciela. Kompetencje kluczowe wskazane w dokumentach Unii Europejskiej znalazły
odzwierciedlenie w podstawie programowej dla szkół i przedszkoli. Są one
międzyprzedmiotowe, a zatem można je uwzględniać na wszystkich przedmiotach i zajęciach
szkolnych. Każdy nauczyciel uczący w klasach, w których nauczanie i uczenie się odbywa się
w systemie podziału na przedmioty, uwzględnia kształcenie kompetencji kluczowych
oczywistych dla swojego przedmiotu, ale także tych mniej oczywistych. Wyzwania
współczesnej edukacji dotyczą każdej placówki edukacyjnej i decydują o nowej funkcji
nauczyciela w edukacji. Nauczyciele nie są już przede wszystkim osobami przekazującymi
wiedzę, aranżują proces uczenia się i udzielają pomocy uczniom. Dbają o rozwój
umiejętności dzieci, tak aby te mogły sprostać wyzwaniom współczesnego świata.
Aby właściwie kształtować umiejętności kluczowe u uczniów niezbędna jest znajomość
metodologii nauczania. Ten aspekt również został omówiony, a raczej przypomniany w czasie
szkoleń.
Metody nauczania, które sprzyjają rozwijaniu tzw. kompetencji kluczowych to metody
opierające się m.in. na samodzielnym dochodzeniu do wiedzy, pracy w grupie, komunikacji
w zespole, samoocenie, ocenie koleżeńskiej.
Do metod, które silnie wpływają na rozwijanie ww. kompetencji należą m.in. metoda
projektu, metoda WebQuest, doświadczenie i eksperyment, nauczanie problemowe, dyskusja,
debata oraz cała gama metod tzw. aktywnych. Metody te różnią się od zwykłych zadań
szkolnych głównie na poziomie uzyskiwanych efektów . Ze względu na wspólne cechy
metody te wzajemnie się uzupełniają. Należą do nich m.in.: położenie nacisku na aktywne
i samodzielne zdobywanie wiedzy przez ucznia, formułowanie problemów, stawianie hipotez
badawczych, odkrywanie dróg rozwiązywania problemów, weryfikacja własnego stanowiska,
formułowanie wniosków. Metody aktywizujące pozwalają na kształtowanie logicznego
myślenia, myślenia przyczynowo-skutkowego, uczą analizy i syntezy, umożliwiają twórczą
kreatywność. Równocześnie pozwalają na kształtowanie właściwych postaw społecznych,
m.in.: brania odpowiedzialności za swoje działanie, punktualności, pozwalają
na kształtowanie umiejętności komunikowania się, wypowiadania i prezentowania
się na forum, wpływają na tworzenie więzi z innymi osobami, uczą tolerancji.
Na zakończenie każdego ze szkoleń poznaliśmy narzędzia, które można wykorzystać
do pomiaru poziomu kompetencji.
Spotkania nauczycieli z trzech różnych krajów (Polski, Słowacji
i Litwy) były doskonałą okazją do poznania różnych systemów edukacji obowiązujących
w krajach sąsiednich. Swoboda dyskusji umożliwiła wymianę doświadczeń pomiędzy
nauczycielami. Każdy z nas mógł wypowiedzieć się na dany temat, przedstawić przykłady
własnych praktyk oraz wysłuchać innych. Odbyte szkolenia stanowią dobry początek dalszej
współpracy międzynarodowej dla nauczycieli, ale przede wszystkim dla naszych uczniów.

Ułatwienia dostępu